Geschiedenis

Schip Noordland Lemmer

Geschiedenis

Gerben Bijlsma op de scheepswerf in 1903

1903

Gerben Bijlsma was 28 jaar toen hij in 1903 het roer in handen nam van het familiebedrijf in Wartena. Hij mocht zich officieel op 5 maart scheepsbouwer en eigenaar noemen van de door zijn ouders nagelaten scheepstimmerwerf met opstallen. Die opstallen bestonden uit een houten schuur, een paar oude huisjes en een werfterrein.

1906 - 1914

In 1914 werd het eerste ‘skûtsje’ gebouwd, een scheepje van ongeveer 20 ton. Het kreeg de veelzeggende naam ‘De Eersteling van Wartena’ en werd gebouwd voor schipper E. Bergsma uit Wartena. Later werd ook het ‘Earnawâldster skûtsje’ gebouwt. Dit skûtsje zeilt nog elk jaar mee bij het bekende skûtsjesilen in Friesland.

Skûtsje de Eersteling Wartena
Blauwdrukken voor een motordekschuit

1929

Motordekschuit: blauwdrukken
‘In de techniek werden blauwdrukken gebruikt om duplicaten te maken van technische tekeningen. Deze blauwdrukken werden gebruikt voor de bouw of productie van het getekende.

Het gebruik van blauwdrukken in de techniek en bouw is vervangen door enerzijds andere fotokopieertechnieken en anderzijds de opkomst van computergesteund ontwerpen (CAD) en het afdrukken van de computertekeningen met plotters en grote printers’. – wikipedia

1937

Eerste dwarsscheepse tewaterlating

Luchtfoto van scheepswerf Bijlsma in 1951

1948

Voor het eerst werd er een schip gebouwd onder toezicht van het classificatie-bureau Lloyds Register of Shipping. Een nieuwe ervaring voor de werf in Wartena.

1951

De eerste luchtfoto van de scheepswerf, genomen in 1951.
Er is sinds 1903 al heel wat veranderd. Op de helling staat een sleepboot in aanbouw.

1952

In 1952 werd door een aantal scheepsbouwers in Groningen en Friesland de vereniging Combination Northern Schipbuilders (Conoship) opgericht, waarvan ook Scheepswerf Bijlsma lid werd.

Torenkraan op scheepswerf Bijlsma

1955

Er werd een tweedehands torenkraan gekocht met een hijscapaciteit van drie ton, die op deze foto wordt geïnstalleerd. Een stevige investering en een forse stap vooruit.

1958

In 1958 werd de eerste coaster gecontracteerd.
Een nieuwe uitdaging! Het eerste echte zeeschip op de betrekkelijk kleine werf.

Coaster de Wartena
Motorbeunschip de Crinza III

1962 - 1978

De werf boekte succes in het bouwen van zelfzuigende motorbeunschepen. Tussen 1962 en 1978 werden in totaal twintig schepen van dit type gebouwd, waarvan acht schepen voor één opdrachtgever.

Motorbeunschip Anton Müsing

1970

Anton Müsing, motorbeunschip

1971

Jana Weston, coaster

Coaster de Jana Weston
Coaster al Sultana

1975

Al Sultana, coaster

1992

De Bijlsma traderlijn is ontwikkeld samen met Wagenborg Shipping Delfzijl. Op zoek naar een eenvoudig vrachtschip voor het vervoeren van droge lading. Een dry cargo ship. Alle schepen zijn verkocht aan kapitein eigenaren die onder contract stonden van Wagenborg. Dit ontwerp zette een seriebouw van 17 schepen aan.

Trader de Cito
Luchtfoto van scheepswerf Bijlsma in 1993

1993

De nieuwste ontwikkeling op de werf was de bouw van een nieuw kantoor met kantine, was- en toiletruimte. Voor deze nieuwbouw moest het oude kantoor wijken.

Veerboot de Sier naar Ameland

1994

De Sier. Veerboot naar Ameland. Een groot project voor de werf met innovatieve kenmerken. De route Holwerd-Ameland stelde echter speciale eisen aan een nieuw te bouwen schip, dat een grotere capaciteit zou krijgen. In de zomer moet er elk uur een afvaart gemaakt worden: beurtelings vanaf Holwerd en vanaf Ameland. De vaartijd bedraagt 45 minuten, er blijft dan dus nog een kwartier over om in en uit te laden. Ook moet de dienst in minder gunstige weertypes gevaren worden: ijsgang, laag- én hoogtij en bij harde wind. Ook werd als eis gesteld dat het schip voor elke passagier een zitplaats moest hebben; een primeur voor Nederland.

2008

Het eerste schip voor Acta Marine werd gebouwd onder de naam Coastal Discovery. Daarop volgden de Coastal Chariot en de Coastal Challenger.

Schip de Coastal Discovery
Schip de Beinn Fahda

2015 - 2017

In deze jaren werd het eerste schip voor Marine Harvest gebouwd. In totaal heeft Scheepswerf Bijlsma 6 boten gebouwd voor deze opdrachtgever.
Daarnaast is er nog 1 schip gebouwd voor Scottisch Seafarms. Genaamd de Sandoyne Lass.

2017 - 2020

Drie multi-inzetbare schepen voor Rijkswaterstaat werden gebouwd.
De Merwestroom is de eerste van de serie van drie schepen, welke op 16 maart 2018 tewater is gelaten. De schepen worden ingezet voor diverse functies zoals patrouilleren, vaarwegmarkering, meten en visserijonderzoek.

Schepen de Merwestroom en de Waddenstroom
De Coastal Crown op open water

2021

Coastal Crown voor Acta Marine.

2022

Aqua Delta voor bagger- en aannemingsmaatschappij Van der Kamp B.V.

Waterinjectievaartuig Aquadelta bij de Erasmusbrug in Rotterdam

Toekomst

Wij kijken uit naar mooie samenwerkingen en uitdagende projecten.
Vol vakmanschap, innovatie en duurzaamheid.