Geschiedenis
1903
Gerben Bijlsma was 28 jaar toen hij in 1903 het roer in handen nam van het familiebedrijf in Wartena. Hij mocht zich officieel op 5 maart scheepsbouwer en eigenaar noemen van de door zijn ouders nagelaten scheepstimmerwerf met opstallen. Die opstallen bestonden uit een houten schuur, een paar oude huisjes en een werfterrein.
1906 - 1914
In 1914 werd het eerste ‘skûtsje’ gebouwd, een scheepje van ongeveer 20 ton. Het kreeg de veelzeggende naam ‘De Eersteling van Wartena’ en werd gebouwd voor schipper E. Bergsma uit Wartena. Later werd ook het ‘Earnawâldster skûtsje’ gebouwt. Dit skûtsje zeilt nog elk jaar mee bij het bekende skûtsjesilen in Friesland.
1929
Motordekschuit: blauwdrukken
‘In de techniek werden blauwdrukken gebruikt om duplicaten te maken van technische tekeningen. Deze blauwdrukken werden gebruikt voor de bouw of productie van het getekende.
Het gebruik van blauwdrukken in de techniek en bouw is vervangen door enerzijds andere fotokopieertechnieken en anderzijds de opkomst van computergesteund ontwerpen (CAD) en het afdrukken van de computertekeningen met plotters en grote printers’. – wikipedia
1937
Eerste dwarsscheepse tewaterlating
1948
Voor het eerst werd er een schip gebouwd onder toezicht van het classificatie-bureau Lloyds Register of Shipping. Een nieuwe ervaring voor de werf in Wartena.
1951
De eerste luchtfoto van de scheepswerf, genomen in 1951.
Er is sinds 1903 al heel wat veranderd. Op de helling staat een sleepboot in aanbouw.
1952
In 1952 werd door een aantal scheepsbouwers in Groningen en Friesland de vereniging Combination Northern Schipbuilders (Conoship) opgericht, waarvan ook Scheepswerf Bijlsma lid werd.
1955
Er werd een tweedehands torenkraan gekocht met een hijscapaciteit van drie ton, die op deze foto wordt geïnstalleerd. Een stevige investering en een forse stap vooruit.
1958
In 1958 werd de eerste coaster gecontracteerd.
Een nieuwe uitdaging! Het eerste echte zeeschip op de betrekkelijk kleine werf.
1962 - 1978
De werf boekte succes in het bouwen van zelfzuigende motorbeunschepen. Tussen 1962 en 1978 werden in totaal twintig schepen van dit type gebouwd, waarvan acht schepen voor één opdrachtgever.
1970
Anton Müsing, motorbeunschip
1971
Jana Weston, coaster
1975
Al Sultana, coaster
1992
De Bijlsma traderlijn is ontwikkeld samen met Wagenborg Shipping Delfzijl. Op zoek naar een eenvoudig vrachtschip voor het vervoeren van droge lading. Een dry cargo ship. Alle schepen zijn verkocht aan kapitein eigenaren die onder contract stonden van Wagenborg. Dit ontwerp zette een seriebouw van 17 schepen aan.
1993
De nieuwste ontwikkeling op de werf was de bouw van een nieuw kantoor met kantine, was- en toiletruimte. Voor deze nieuwbouw moest het oude kantoor wijken.
1994
De Sier. Veerboot naar Ameland. Een groot project voor de werf met innovatieve kenmerken. De route Holwerd-Ameland stelde echter speciale eisen aan een nieuw te bouwen schip, dat een grotere capaciteit zou krijgen. In de zomer moet er elk uur een afvaart gemaakt worden: beurtelings vanaf Holwerd en vanaf Ameland. De vaartijd bedraagt 45 minuten, er blijft dan dus nog een kwartier over om in en uit te laden. Ook moet de dienst in minder gunstige weertypes gevaren worden: ijsgang, laag- én hoogtij en bij harde wind. Ook werd als eis gesteld dat het schip voor elke passagier een zitplaats moest hebben; een primeur voor Nederland.
2008
Het eerste schip voor Acta Marine werd gebouwd onder de naam Coastal Discovery. Daarop volgden de Coastal Chariot en de Coastal Challenger.
2015 - 2017
In deze jaren werd het eerste schip voor Marine Harvest gebouwd. In totaal heeft Scheepswerf Bijlsma 6 boten gebouwd voor deze opdrachtgever.
Daarnaast is er nog 1 schip gebouwd voor Scottisch Seafarms. Genaamd de Sandoyne Lass.
2017 - 2020
Drie multi-inzetbare schepen voor Rijkswaterstaat werden gebouwd.
De Merwestroom is de eerste van de serie van drie schepen, welke op 16 maart 2018 tewater is gelaten. De schepen worden ingezet voor diverse functies zoals patrouilleren, vaarwegmarkering, meten en visserijonderzoek.
2021
Coastal Crown voor Acta Marine.
2022
Aqua Delta voor bagger- en aannemingsmaatschappij Van der Kamp B.V.
Toekomst
Wij kijken uit naar mooie samenwerkingen en uitdagende projecten.
Vol vakmanschap, innovatie en duurzaamheid.